zamanphp

zamanphp

zamanphp
zamanphp

zamanphp

zamanphp

پاورپوینت مفهوم عقلانیت در اقتصاد

پاورپوینت مفهوم عقلانیت در اقتصاد

پاورپوینت مفهوم عقلانیت در اقتصاد در 39 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی


مشخصات فایل
تعداد صفحات39
حجم4241 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیپاورپوینت

توضیحات کامل

پاورپوینت مفهوم عقلانیت در اقتصاد در 39 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی

 

 

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

تاریخچه و مبنای عقلانیت در اقتصاد متعارف

عقلانیت و نفع شخصی

مفهوم عقلانیت در اقتصاد کلاسیک

مفهوم عقلانیت در اقتصاد نئوکلاسیک

انتقادات وارد بر مفهوم عقلانیت (رفتار عقلایی)

عقلانیت اقتصادی از دیدگاه نهادگرایان

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

 

بخشی از متن

چکیده

از ضروریات نظریه‌پردازی در هر موضوعی و از جمله در رابطه با اقتصاد توجه به پیش فرض‌ها و بنیان‌های فلسفی آن موضوع است. عقلانیت به عنوان پیش فرضی اساسی در بررسی رفتار عاملان اقتصادی در اقتصاد متعارف در نظر گرفته می‌شود.

این عقلانیت یا علم انتخاب عقلایی (هاجسون 1998) که از مبانی انسان شناسی غربی پس از دوره رنسانس شکل گرفت دارای تعابیر مختلفی است. در اقتصاد کلاسیک از عقلانیت به عنوان ابزاری برای حداکثر کردن مطلوبیت و سود استفاده می‌شود که از اندیشه‌های فلسفی دانشمندانی مانند بنتام سرچشمه گرفته است. این عقلانیت ابزاری که به عنوان راه‌حلی برای تحلیل رفتار سرمایه داران غربی شکل گرفته بود، دارای محدودیت‌هایی بود و جامعیت خود را از دست داد. در مقابل نهادگرایان با تاکید بر اینکه عقل انسان کامل نیست، با بررسی روانشناسی رفتار انسانی و تمرکز بر ساختار ذهنی به عنوان نهاد ذهن به ارائه نظراتی کامل‌تر و جامع‌تر در رابطه با رفتار عقلایی انسان پرداختند.

بنابراین در این مقاله بعد از مقدمه، ابتدا به توصیف مفهوم عقلانیت در اندیشه‌های متعارف کلاسیک و نئوکلاسیک می‌پردازیم و سپس ضمن بیان انتقادها به این پارادایم‌ها که عقلانیت انسانی را به حداکثر کردن لذت و فردگرایی محدود کردند، به بیان دیدگاه‌های نهاد گرایان در مورد طبیعت انسانی و ساختار ذهنی و نحوه کارکرد عقل در این چارچوب و همچنین مفهوم عقلانیت می‌پردازیم.

از توصیه‌های گری گوری منکیو (استاد اقتصاد): مقداری روانشناسی یاد بگیرید؛ اقتصاددانانی مثل من اغلب وانمود می‌کنند که مردم عقلایی رفتار می‌کنند. یعنی فرض می‌شود مردم با دقت ریاضی، بهترین کاری را که می‌توانند برای رسیدن به اهداف خود انجام می‌دهند. یک مقدار روانشناسی مفید است تا پادزهری به افراط گری اقتصاد کلاسیک باشد. چنین درسی، نواقص عقلانیت انسان‌هایی مثل خود من را آشکار می‌سازد. نمی‌دانم که با این کار اقتصاددان بهتری شده‌ام یا نه، اما مطمئن هستم که مرا اقتصاددانی متواضع‌تر ساخته و گمان دارم انسان بهتری شده‌ام. (بخشی از مصاحبه آقای منکیو با روزنامه نیویورک تایمز)

مقدمه

برای کسانی که در حوزه علوم اجتماعی به طور کل و در حوزه علم اقتصاد به طور خاص به تحقیق، پژوهش و نظریه پردازی مشغولند، تعیین پیش فرض‌های مربوط به این نظریه‌ها ضروری به نظر می‌رسد. این پیش فرض‌ها و بنیان‌های فلسفی می‌توانند از مبانی معرفتی و اعتقادی استنتاج شده باشند. در علم اقتصاد عقلانیت به عنوان پیش فرضی اساسی برای تفسیر رفتار عاملان اقتصادی در نظر گرفته شده و در تکامل ادبیات اقتصادی سهم زیادی داشته است. همچنین یکی از وظایف اصلی نظریه‌های اقتصادی توضیح و تفسیر رفتار اقتصادی افراد و بنگاه‌ها و نتایج آن (در سطح خرد) است، که یکی از مشخصه‌های بنیادی و پذیرفته شده جهانی آن رفتار عقلایی انسان اقتصادی است. قبل از اشاره به مفهوم عقلانیت اقتصادی لازم است تا اشاره‌ای به مفهوم عقل داشته باشیم. عقل محض عبارت است از معلوماتی که از راه حواس حاصل نمی‌گردد، بلکه از هر حس و تجربه‌ای مستقل است و مربوط به طبیعت، فطرت و ساختمان ذهن انسان است (ویل دورانت، تاریخ فلسفه، ص240). بنابراین می‌توان بین عقل، حس و تجربه تمییز قائل شد. همچنین عقل به این مفهوم یا خرد با عقلانیت کمی فاصله دارد، بنابراین می‌توان عقلانیت را «فعالیت عملی در جهت خرد» تعریف کرد (هیندس1977،‌هاجسون 1988). در تعریف مفهوم عقلانیت، اختلاف نظرهای زیادی بین اقتصاددانان با خودشان و دیگر صاحب نظران حوزه‌های علوم اجتماعی وجود دارد. رفتار عقلایی در اقتصاد نئوکلاسیک به همراه فردگرایی در یک مفهوم ساده به معنی تلاش برای حداکثر کردن (در قالب مطلوبیت برای مصرف کننده و سود برای تولید کننده) منافع مادی فردی است. این تعریف از عقلانیت- عقلانیت ابزاری- تا حدی مشکل تحلیل رفتار عاملان اقتصادی را حل کرده است. اما با توجه به اینکه این تعریف جدا از ارزش‌ها و باورها برای همه جوامع یک نتیجه به دست می‌دهند و اینکه انگیزه رفتار اقتصادی انسان‌ها را فقط در نفع شخصی قرار می‌دهد، کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسد. در مقابل اقتصاددانان نهادگرا با تاکید بر اینکه نهادها موضوع مطالعه اصلی نظریات اقتصادی هستند (همیلتون، 1919) و اینکه اقتصاد به مطالعه رفتار اقتصادی انسان می‌پردازد، بر ماهیت چند بعدی انسان تاکید می‌کنند و به تبیین عقلانیت در رفتار انسانی می‌پردازند.

با این مقدمه، آنچه که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، این است که مفهوم عقلانیت در رفتارهای اقتصادی در اندیشه‌های اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک چیست؟ چه ایراداتی به آن وارد است؟ نهادگرایان چه تعریفی برای تکامل این مفهوم ارائه داده‌اند؟

و ...


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاورپوینت بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ

پاورپوینت بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ

پاورپوینت بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ در 34 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی


مشخصات فایل
تعداد صفحات34
حجم4433 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیپاورپوینت

توضیحات کامل

پاورپوینت بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ در 34 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

ایونت مارکتینگ (event marketing) یا بازاریابی رویداد چیست؟

انواع ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد را بشناسید

تاثیرات و مزایای ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد بر کسب‌وکارها

دلایل اهمیت ایونت مارکتینگ

بازاریابی رویداد برای چه کسانی مناسب است؟

چگونه بازاریابی رویداد را برنامه‌ریزی کنیم؟

مشخص کردن بودجه برای بازاریابی رویداد

برنامه‌ریزی و مشخص کردن تم رویداد

مخاطبان ایونت مارکتینگ را بشناسید

تنظیم و تدوین برنامه تولید و مدیریت محتوای رویداد

زمان بندی رویداد شما چگونه است

معرفی محصول یا برند در ایونت مارکتینگ

اندازه گیری میزان موفقیت پس از رویداد

جمع‌بندی

 

بخشی از متن

مقدمه

به یک کنفرانس دعوت شده بودید؟ در رونمایی از محصول جدید یک کمپانی موبایل شرکت کرده بودید؟ یا فقط یه ناهار کاری با مدیر شرکتی بزرگ داشتید؟ یا حتی ساده‌تر، از کنار یک فروشگاه مواد غذایی می‌گذشتید که خانمی جوان پشت میز پروموشن به شما قطعه‌ای از یک پنیر یا ناگت را برای مزه کردن تعارف کرد؟

همه این مثال‌ها به نظر متفاوت می‌آیند در حالی‌که هدف همگی یکسان است و آن هدف، بازاریابی از طریق رویدادهاست. بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ نوعی جدید از بازاریابی است.

بازاریابی رویداد یا ایونت مارکتینگ استراتژی بسیار ارزشمندی برای انواع کسب‌وکارها، از تکنولوژی و ارتباطات و استارتاپ‌ها گرفته تا پزشکان و تجار است.

بسیاری از کسب‌وکارها تا امروز توانسته‌اند با بهره‌گیری از ایونت مارکتینگ یا همان بازاریابی رویداد، نظر ۸۴ درصد مخاطبان خود را نسبت به برند، شرکت، محصول یا خدماتشان بهتر و مثبت کنند اما چرا شما تا کنون دست به کار نشده‌اید؟

در این مبحث به شما صفر تا صد برگزاری رویداد مناسب کسب‌وکارتان را یاد می‌دهیم.

ایونت مارکتینگ (event marketing) یا بازاریابی رویداد چیست؟

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد یعنی رویدادی را برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا کنید تا بتوانید برند، محصول یا خدمتی را به دیگران نشان دهید و تبلیغش را بکنید. رویدادها را می‌توان به صورت آنلاین یا حضوری برگزار کرد. شرکت‌ها نیز می‌توانند به عنوان میزبان، مجری یا اسپانسر در یک رویداد شرکت کنند.

در واقع شرکت‌ها در رویدادها، مشتریان خود را می‌بینند، نظر آن‌ها را جلب می‌کنند و می‌توانند محصول یا خدمات برندشان را به آن‌ها نشان دهند. هر رویدادی با رویداد دیگر متفاوت است، مخاطبان متفاوتی هم دارد بنابراین محتوا و فرهنگ خاص خود را هم می‌پسندد.

بر خلاف بازاریابی برونگرا یا سنتی که با تبلیغ در تلویزیون و رادیو و بیلبوردها، میلیون‌ها نفر را خطاب قرار می‌دهد، مخاطب ایونت مارکتینگ تعدادی مخاطب خاص هستند که در نقطه‌ای دور هم جمع شده‌اند و به امید ایجاد ارتباط با دیگران هستند.

و ...


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاورپوینت بررسی تجربه مشتری CX

پاورپوینت بررسی تجربه مشتری CX

پاورپوینت بررسی تجربه مشتری CX در 43 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی


مشخصات فایل
تعداد صفحات43
حجم4523 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیپاورپوینت

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی تجربه مشتری CX در 43 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

تجربه مشتری CX چیست؟

تعریف مدیریت تجربه مشتری

لزوم نیاز به مدیریت تجربه مشتری (CEM) و مزایای آن

اصطلاحات کلیدی در تجربه مشتری CX

استراتژی تجربه مشتری

نقشه راه تجربه مشتری

روش صحیح ایجاد نقشه راه مشتری

ایجاد تجربه خرید یکنواخت و بدون وقفه

 

بخشی از متن

مقدمه

تجربه مشتری حاصل مجموعه ادراکات احساسی یا منطقی مشتری در طول هرگونه تعامل مستقیم یا غیر مستقیم با یک کسب و کار است.در نتیجه اینکه شما بدانید چقدر در خلق یک تجربه مشتری موثر، عالی و لذت بخش موفق بوده اید به شما نشان خواهد داد که چقدر می توانید به آینده کسب و کار خود امیدوار باشید. بنابراین سنجش تجربه مشتری قطعاً یکی از مهم ترین اصولی است که برای ارائه یک تجربه مشتری خوب باید به آن توجه کرد. در ادامه با اصول کلیدی خلق یک تجربه مشتری عالی آشنا می شویم.

البته در بحرانها، کسب و کارها نیازمند ایجاد تغییر در برنامه مدیریت تجربه مشتری خود هستند. برای رفع نگرانی مشتریان و حفظ اعتماد آنها در روزهای سخت و پرتنش باید استراتژی های خود برای مشتری مداری در بحران را تغییر دهید.

تجربه مشتری CX چیست؟

تجربه مشتری از احساس مشتری نشأت می گیرد.اگر مشتری در طول تعامل با شما حس خوبی داشته باشد در کل می توان گفت که شما توانسته اید تجربه مشتری خوبی را ارائه دهید. برای ارائه یک تجربه مشتری لذت بخش لازم است نکاتی در طراحی مسیر سفر مشتری رعایت شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.اما قبل از آن لازم است بدانید که تجربه مشتری باید همواره بر اساس شاخص تلاش مشتری(CES)، شاخص رضایت مشتری (CSAT) وشاخص خالص مروجان (NPS) مورد پایش قرار گیرد. استفاده از این شاخص ها به شما کمک خواهد کرد تا هموار به صورت گام به گام در راستای بهبود تجربه‎ مشتری حرکت کنید و بتوانید نقاط مشکل زا در مسیر تجربه مشتری را به موقع شناسایی کرده و موانع را برطرف کنید.

و ...


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

پاورپوینت بررسی هرم دانش

پاورپوینت بررسی هرم دانش

پاورپوینت بررسی هرم دانش در 28 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی


مشخصات فایل
تعداد صفحات28
حجم4022 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیpptx
دسته بندیپاورپوینت

توضیحات کامل

پاورپوینت بررسی هرم دانش در 28 اسلاید بسیار زیبا و قابل ویرایش آماده ارائه با اسلایدشو با فرمت pptx و رعایت تمامی استانداردهای زبان فارسی

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

نقش هوشمندی در هرم دانش

 کشف دانش از پایگاه‌های داده

فرآیند استاندارد بین صنعتی برای داده‌کاوی

نتیجه‌گیری

 

بخشی از متن

مقدمه

ایکاف ارقامی را می‌دهد که باید به آن را چندین بار خواند و در موردش فکر کرد: «به طور متوسط 40% ذهن انسان از داده، 30% اطلاعات، 20% دانش و 10% فهم پر شده و عملاً هیچ‌گونه خردمندی وجود ندارد.». در حالیکه خرد یا بینش حاصل از آن محتوای اصلی تصمیم‌گیری‌های کسب و کار را تشکیل می‌دهد. به کرات شنیده‌ایم که گفته می‌شود داده‌ها ما را محصور کرده به طوری‌که تصمیم‌گیری‌های اشتباه نه از نبود اطلاعات، بلکه از ازدحام بیش از حد آن ناشی می‌شود. سوال اینجاست که در این شرایط چه می‌توان کرد؟ یکی از الگوهای معروف در زمینه اطلاعات، هرم دانش است. مطمئنماً یک دید کلی در مورد آن دارید. در اینجا ابعاد آن را تا جای ممکن تشریح کرده و نقش آن را در ایجاد بینش تجاری تبیین می‌کنیم.

معمولاً به اطلاعات به صورت سلسله مراتبی نگاه می‌شود که بترتیب شامل داده-اطلاعات-دانش-خرد است و به آن الگوی DIKW نیز گفته می‌شود که یک الگوی مشهور در این زمینه محسوب می‌شود.

این سلسله مراتب با عنوانهای مختلفی از قبیل «سلسله مراتب دانش»، «سلسله مراتب اطلاعات» و «هرم دانش» نامیده می‌شود که یکی از مدلهای شناخته شده در ادبیات علمی است. (رولی، 2007 ، 163) و اجزای آن شامل موارد زیر است:

1.         داده‌. فرض بر این است که بسیاری از موضوعات جهان هستی دارای خواص قابل مشاهده است و داده‌ها نمایش نمادین این خصوصیات قابل مشاهده است. نمونه اصلی از اطلاعات و دستیابی به اطلاعات توسط سیستمهای اتوماسیون ارائه می‌شود. به عنوان مثال، ایستگاه اتوماسیون صنعتی یک کارخانه تولیدی به صورت خودکار کنترل‌های عملیاتی تولید را از طریق ابزار دقیق و ابزارهای برقی انجام می‌دهد. دما، فشار، جریان، ارتعاش و سایر پارامترهای سایت تولید را ثبت و مطابق با الگوهایی که راهبر سیستم به آن داده است، این پارمترها را در محدوده مجاز حفظ می‌کند. ایکاف می‌گوید: داده‌ها نمادهایی هستند که بیانگر خصوصیات اشیاء، رویدادها و محیط آنها هستند. آنها دستاورد «مشاهده» هستند. مشاهده‌ای که با هدف سنجش انجام می‌شود. البته فناوری‌های سنجش و ابزار دقیق، بسیار پیشرفته است.

2.         اطلاعات. سطح بعدی اطلاعات است. داده‌های مرتبط و مهمی که پردازش و معنی‌دار شده و انتظار می‌رود قابل استفاده باشند. با پردازش داده و تبدیل آن به اطلاعات، به سوالاتی از قبیل «چه کسی»، «کجا»، «کِی» یا «چقدر» پاسخ داده می‌شود. در این هنگام، طبیعی است که داده به اطلاعات تبدیل می‌شود. داده به خودی خود تا زمانی که به یک شکل قابل استفاده تبدیل نشود، هیچ فایده‌ای ندارد. در نتیجه، تفاوت بین داده و اطلاعات در کاربردی بودن آن است نه ساختاری. به عبارت دیگر اطلاعات از نظر سازه‌ای همان داده‌ها هستند فقط می‌توانند به سوالات جواب روشنی بدهند. اگر اطلاعات را داده‌های تفسیر شده تلقی کنیم، ضرورتی ندارد که همان لحظه احصاء شوند. برای مثال در پاسخ به سوال مدیری که می‌پرسد میانگین تولید روزانه خرداد ماه چقدر بوده؟  می‌دانیم که مقدار تولید در هر روز به صورت جداگانه ثبت شده است. با پردازش داده‌های جداگانه می‌توانیم متوسط تولید روزانه در 31 روز خردادماه را به دست آوریم. می‌دانیم پردازش داده‌ها برای تولید اطلاعات باعث می‌شود که حجم آنها کاهش یابد. زیرا در مورد مثال خودمان، بخش زیادی از داده‌های تولید روزانه چون برای خرداد نیستند، کنار گذاشته می‌شوند و دیگر اینکه با میانگین حسابی ساده بین 31 مورد تنها به یک عدد مشخص می‌رسیم. از این رو می‌توان گفت که «اطلاعات، همان داده‌های ساده و فشرده شده هستند». کمک سیستم‌های اطلاعاتی به ما این است که داده‌ها را تولید، ذخیره، بازیابی و پردازش می‌کنند. اغلب اوقات پردازش آنها ریاضیاتی و آماری است.

3.         دانش. سطح بعدی دانش است. اغلب این سطح را با عناوینی چون «دانش فنی» یا «مهارت» می‌شناسند. ایکاف می‌گوید دانش، فرد را قادر می‌سازد اطلاعات را به نقش کنترل کننده ارتقا داده و آنها را به دستورالعمل و رویه‌های اجرایی تبدیل کند. دانش عبارت است از «آگاهی از چگونگی» یا همان فوت و فن. مثلاً آگاهی از چگونگی کار کردن یک سیستم یک فن یا دانش کاربردی است. این همان چیزی است که امکان تبدیل اطلاعات به دستورالعمل و رویه‌ها را فراهم می‌آورد و کنترل یک سیستم را امکان‌پذیر می‌کند. کنترل یک سیستم یعنی اینکه آن سیستم کارآمد باشد.

4.         خرد. در راس هرم، سطح خرد وجود دارد. مقوله‌ای که به نظر می‌رسد بحث محدودی در مورد آن وجود دارد. در حالی که به طور سنتی خرد به عنوان یک لایه در این هرم تلقی می‌شود، اما کمتر کسی به آن پرداخته است. شاید به این دلیل که برای رفع مشکلات کسب و کار کمتر به آن نیاز داریم! ایکاف بدون اینکه خرد را تعریف کند، نحوه کار کردن آن را توضیح می‌دهد: خرد، ارزش را افزایش می‌دهد، که به قضاوت ذهنی نیاز دارد. برآرود میزان ارزش یک چیز، مستقل از فرد نیست. ارزشهای اخلاقی و زیبایی‌شناختی، موضوعاتی منحصربفرد و شخصی هستند.

مکانیزم‌هایی که خرد را ایجاد می‌کنند، هرگز خودکار نمی‌شوند و مستقل نخواهند بود یعنی حتماً قضاوتها و ترجیحات فرد در آنها داخل می‌شود. چه بسا که این خرد، که برای دستیابی به آرمانها و پیگیری آرمانها ضروری است. این ویژگی باعث می‌شود که انسان را از ماشین متمایز شود. نکته مهم اینجاست که سه لایه پایین هرم، احتمال دارد که توسط کامپیوترها ضبط و دستکاری شود، اما در سطح خرد به یک بازیگر انسانی نیاز است. آن بازیگر خارج از سیستم DIKW و خارج از قلمرو عملیات محاسباتی و رایانه است. بنابراین، خرد که در راس هرم قرار دارد، بالاترین سطح ساختارهای منطقی و محاسباتی نیست، بلکه سطوح پایین سیستم‌های انسانی و ترجیحات آنها است.

و ...


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود ادبیات نظری تحقیق قراردادهای پیمانکاری، مشکلات کارگاه

ادبیات نظری تحقیق قراردادهای پیمانکاری، مشکلات کارگاه

ادبیات نظری تحقیق قراردادهای پیمانکاری، مشکلات کارگاه

دانلود ادبیات نظری تحقیق قراردادهای پیمانکاری، مشکلات کارگاه

ادبیات نظری تحقیق قراردادهای پیمانکاری مشکلات کارگاه
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 55 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35

ادبیات نظری تحقیق قراردادهای پیمانکاری، مشکلات کارگاه در 35 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

گفتار دوم: مشکلات کارگاه

اساساً رمز موفقیت در اجرای به موقع پروژه های عمرانی در وجود تناسب معقول و منطقی بین میزان مسئولیت ها در مقابل اختیارت لحاظ شده برای هر یک از مهره های تصمیم گیرنده در قرارداد نهفته است. خالی از ابهام بودن و شفاف بودن حدود اختیارات و مسئولیت های عوامل ذیربط در پروژه، مهمترین عامل برای ایجاد یک ساختار سازمانی سازنده با بهره وری بالا برای همه دست اندر کاران طرح های عمرانی می باشدجدی ترین بخش قراردادهای پیمانکاری، رفع مشکلات کارگاه درابعاد اجرایی بوده که به تفضیل بحث می شود:

بنداول : بی سرپرستی و یا تعطیل کار

در جزء 8 بند (الف) ماده 46 ش.ع.پ، «بدون سرپرست گذاشتن کارگاه با تعطیل کردن کار بدون اجازه کارفرما پیش از 15 روز» از موارد دیگر فسخ پیمان توسط کارفرما می باشد که در دو قسمت بررسی می شود.

در ماده 10 «شرایط عمومی پیمان»، رئیس کارگاه شخص حقیقی دارای تجربه و تخصص لازم، معرفی شده که پیمانکار او را به مهندس مشاور معرفی می کند تا اجرای موضوع پیمان در کارگاه را سرپرستی کند و مطابق بند ز ماده 18 ش.ع.پ پیمانکار باید پیش از آغاز عملیات، شخص واحد صلاحیتی را که مورد قبول مهندس مشاور باشد به عنوان رئیس کارگاه معرفی نماید. رئیس کارگاه باید در اوقات کار در کارگاه حاضر باشد و عملیات اجرائی با مسئولیت و نظارت او انجام شود. اگر ضمن کار معلوم شود که رئیس کارگاه قادر به انجام وظایف خود نیست مهندس مشاور، با ذکر دلیل، درخواست تعویض او را از پیمانکار خواهد کرد و پیمانکار مکلف است ظرف مدت یک ماه، شخص واجد صلاحیت دیگری را که مورد قبول مهندس مشاور باشد معرفی کند.» رئیس یا سرپرست کارگاه نقش مهمی در اجرای عملیات موضوع پیمان دارد. وی نماینده پیمانکار و بازوی اجرائی او بوده و حضور او در کارگاه به منزله حضور مستقیم پیمانکار جهت اجرای دقیق موضوع پیمان است. هر نوع ابلاغ و اخطار مربوط به کار که از طرف وی صادر شود در حکم ابلاغ پیمانکار است و به دلیل نقش مهم او، حضور دائمی و مستمرش در کارگاه از ضروریات است. مسئولیت عدم حضور سرپرست کارگاه با پیمانکار می باشد، به همین دلیل کارفرما در صورت مشاهده عدم حضور سرپرست کارگاه در کارگاه به مدت بیش از 15 روز می تواند مستنداً به جزء 8 بند (الف) ماده 46، پیمانکار را مستوجب فسخ قرارداد دانسته و اقدام به فسخ آن نماید. اگر عدم حضور سرپرست کارگاه با اذن کارفرما باشد، پیمانکار مستوجب فسخ نمی باشد و مسلماً اذن کارفرما نیز نمی تواند به مدت طولانی و غیر معقول باشد.

تعطیل کردن کار نیز از مواردی است که نباید بیش از 15 روز به طول انجامد. با توجه به این که پیمانکار، اتمام هر یک از کارهای پیش بینی شده در برنامه زمانی تفصیلی را تعهد نموده تأخیر در انجام آنها، بیش از مدت تعیین شده برای آن، موجب فسخ قرارداد خواهد شد. اما ممکن است برنامه تفصیلی طوری تنظیم شود که با تعطیل کردن کارگاه به مدت بیش از 15 روز، باز هم پیمانکار بتواند کارهای خود را به سرعت، در زمانی که قرارداد منجر به فسخ نشود، انجام دهد. مطابق بند مذکور این حق، برای پیمانکار تجویز نشده است و نباید بدون اذن کارفرما بیش از 15 روز کار را تعطیل کند و در صورت تخلف کارفرما حق دارد قرارداد را منحل نماید.

بنددوم : عدم اصلاح کارهای معیوب

در جزء 9 بند (الف) ماده 46 ش.ع.پ، عدم انجام دستور مهندس مشاور برای اصلاح کارهای انجام شده معیوب، طبق بند د ماده 32 یکی از مواردی فسخ پیمان توسط کارفرما می باشد. و در بند د ماده 32 چنین مقرر شده: «د) در صورتی که مهندس مشاور مواردی از عدم رعایت مشخصات فنی، نقشه ها و دیگر مدارک فنی پیمان را در اجرای کارها مشاهده کند. با ارسال اخطاریه ای، اصلاح کارهای معیوب را در مدت مناسبی که با توجه به حجم کار تعیین می نماید از پیمانکار می خواهد و اگر پس از پایان مهلت تعیین شده، پیمانکار نسبت به اصلاح کارها اقدام نکند، کارفرما می تواند خودش کارهای معیوب را اصلاح کند و هزینه های مربوط را به اضافه 15 درصد از مطالبات پیمانکار کسر کند. در صوتی که عدم توجه به اخطار مهندس مشاور برای اصلاح درکار معیوب از سوی پیمانکار تکرار شود، کارفرما می تواند پیمان را طبق ماده 46 فسخ نماید.»

نقش مهندس مشاور در پیمان، به قدری مهم و اساسی است که آن را می توان یکی از ارکان و عوامل مهم پیمان بعد از کارفرما و پیمانکار دانست و تنها مرجع فنی پیمانکار برای اجرای موضوع پیمان از سوی کارفرماست که عملیات اجرائی را زیر نظر دارد[1] و هر گونه تغییرات، باید پس از هماهنگی با مهندس مشاور انجام گیرد و سپس توسط او به پیمانکار ابلاغ شود. نظارت مهندس مشاور بر اجرای عملیات موضوع پیمان، ضامن سلامت و مطلوبیت کار است و از مصادیق و لوازم نظارت، آزمایش مصالح یا کارهای انجام یافته است و این آزمایش ها به منظور اطمینان از صحت اجرای کار است. هر گاه نتایج آزمایش ها با مدارک فنی تطبیق کند، پیمانکار وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده است اما اگر نتایج آزمایش ها، با آنچه که در مدارک فنی، تعیین شده تطبیق نکند پیمانکار متعهد است که مصالح و کارها را طبق دستور مهندس مشاور اصلاح کند و هزینه اصلاحات نیز بر عهده پیمانکار می باشد مگر نقص موجود مربوط به مدارک فنی باشد. مهندس مشاور، نخست اخطاریه ای به پیمانکار، باید ارسال نماید و مهلت مناسبی با توجه به حجم و نوع کار به وی بدهد تا نسبت به اصلاح کارها اقدام کند در صورت عدم اقدام به موقع پیمانکار، کارفرما می تواند کارهای معیوب را اصلاح و هزینه ها را به اضافه 15 درصد از مطالبات پیمانکار کسر کند و در صورت تکرار در عدم توجه به اخطار مهندس مشاور است که حق فسخ برای کارفرما ایجاد شده و اختیار دارد آن را اعمال نماید.[2]

بندسوم: واگذاری به شخص ثالث

مطابق جزء 1 بند (ب) از ماده 46 ش.ع.پ، «واگذاری پیمان به شخص ثالث» از مواردی است که به کارفرما اجازه می دهد تا قرارداد خود را با پیمانکار فسخ نماید.

در بند الف ماده 24 ش.ع.پ تصریح شده است که: «پیمانکار حق واگذاری پیمان را به دیگری را ندارد.» بنابراین اصولاً و به طور کلی پیمانکار حق ندارد پیمان را به دیگران واگذار کند چرا که کارفرما براساس انجام یک پروسه اداری و پس از برگزاری مناقصه و برنده شدن پیمانکار در مناقصه و بررسی ظرفیت و توانائی او، انجام پیمان را به او واگذار کرده و پیمانکار یکی از طرفین اصلی پیمان شناخته شده پس منطقاً و قانوناً حق واگذاری پیمان را به اشخاص ثالث ندارد.

اما براساس مقررات پیمان، پیمانکار تحت شرایطی میتواند هم به طور کل و هم برای اجرای قسمتی از عملیات، موضوع پیمان را به دیگران واگذار کند.

در ردیف 2-2 دستورالعمل نحوه تنظیم موافقتنامه، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان ها[3] آمده است: «اگر به علت ایجاد وضعیت خاص در تشکیلات پیمانکار که خارج از اختیار او پدید آید ادامه کار مقدور نشود، دستگاه اجرائی می تواند برای ادامه پیمان، براساس پیشنهاد پیمانکار و رعایت مراتب زیر با جایگزینی پیمانکار دیگری، به جای پیمانکار موافقت نماید...»

شرایطی که باید در واگذاری کلی پیمان به پیمانکار دیگر رعایت شود به قرار زیر است:

  1. پیمان عیناً و بدون هیچ تغییری به پیمانکار جدید منتقل شود.
  2. پیمانکار جدید، باید طبق ضوابط، دارای صلاحیت و ظرفیت ارجاع کار، برای ادامه کار باشد.
  3. پیمانکار جدید تضمین های موضوع پیمان، اعم از انجام تعهدات، پیش پرداخت، حسن انجام کار و مانند این ها را ارائه دهد و جایگزین تضمین های پیمانکار نماید.
  4. پیمانکار جدید تکالیف ومسئولیت های ناشی از پیمان و حسن انجام کار از آغاز تا پایان کار را بپذیرد و تعهد نماید.
  5. با انتقال پیمان، مطالب دستگاه اجرائی از پیمانکار و مطالبات پیمانکار از دستگاه اجرائی کلاً به پیمانکار جدید تعلق می گیرد.
  6. با انتقال پیمان هیچ گونه تعهدی برای پیمانکار باقی نمی ماند و مطالبات دوران پیش از انتقال نیز به پیمانکار جدید تعلق می گیرد.
  7. انتقال پیمان باید با تنظیم موافقت نامه بین پیمانکار، پیمانکار جدید و دستگاه اجرائی انجام شود و موافقتنامه پس از سپردن تضمین های ردیف 3، معتبر است.
  8. دستگاه اجرائی، مسئولیتی در مورد تحویل کارگاه و تعهدات بین پیمانکار و پیمانکار جدید ندارد.

مطابق بند ب ماده 24 شرایط عمومی پیمان، پیمانکار با رعایت شرایطی می تواند قسمتی از عملیات موضوع پیمان را به پیمانکاران جزء واگذار کند. چون عموماً موضوع پیمان وسیع و گسترده است و ممکن است پیمانکار به تنهائی از عهده انجام کار بر نیاید به همین دلیل به صورت استثنائی و مشروط به پیمانکار اجازه داده شده با رعایت موارد ذیل اجرای قسمتی از پیمان را به پیمانکاران جزء واگذار کند:

  1. پیمانکار جزء باید از واگذاری کار به دیگران منع شود.
  2. در صورتی که تائید پیمانکاران جزء در قرارداد پیش بینی شود باید پیش از واگذاری، تائید کارفرما توسط پیمانکار اخذ شود.
  3. واگذاری پیمان نباید مانع سرعت و پیشرفت کار شود و تعهدات پیمانکار کم نشده و همچنان پابرجاست.
  4. پیمانکار اصلی نباید تأخیر و قصور پیمانکاران جزء را دلیل تأخیرات خود قرار دهد در هر حال مسئولیت انجام عملیات در مواعد تعیینی، به عهده خود پیمانکار است.
  5. پیمانکار اصلی و پیمانکاران جزء، باید حکمیت کارفرما را در اختلاف ناشی از قرارداد خود بپذیرند. حال اگر پیمانکار به طور مخفیانه، عملیات موضوع پیمان را بدون رعایت موارد فوق به اشخاص ثالث انتقال دهد کارفرما حق دارد پیمان را فسخ کند. معمولاً پیمانکاران، پیمانکاران جزء یا دست دوم را وادار به پرداخت هزینه ضمانت نامه ها می کنند تا در صورت ضبط آنها متضرر نشوند. اشخاص ثالث که ضمانت نامه آنها ضبط شده نمی توانند مدعی حقی شوند زیرا رابطه حقوقی با کارفرما ندارند و واگذاری پیمان، به لحاظ غیر قانونی بودن، واجد آثار حقوقی به نفع ثالث نمی باشد و در ارتباط با ضمانت نامه های ایداعی نیز عناوین ضامن، مضمون عنه و مضمون له را ندارد حال آن که دعاوی ناشی از عقد ضمان از ناحیه آنها قابل طرح است همچنین به لحاظ اصل نسبی بودن قراردادها نیز نمی توانند ادعایی داشته باشند.

مطابق ماده 57 آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران و ارجاع کار به آنها، اگر دستگاه اجرائی یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قبل از تحویل موقت کار، اطلاع حاصل نماید که پیمانکاری بدون داشتن مجوز و مطلع نمودن کارفرما، تمام یا قسمت عمده کار مورد قرارداد خود را به پیمانکار دست دوم واگذار کرده است سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مجری طرح، مراتب را مشترکاً بررسی کرده و در صورت اثبات موضوع، مطابق قرارداد رفتار کرده و علاوه بر فسخ قرارداد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، نام چنین پیمانکاری را حداقل برای یکسال از فهرست خود حذف خواهد کرد.[4]

 


[1]- هریسی، محمود (1386) مبانی حقوق پیمان. تهران نشر میزان، ص 336.

[2]. همان، ص 346.

[3]. پیوست بخشنامه شماره 842/54- 1088/102-3/3/1378.

[4]- هریسی، مبانی حقوق پیمان. ص 177.

دانلود ادبیات نظری تحقیق قراردادهای پیمانکاری، مشکلات کارگاه